Hantverkshobbies och internets intåg

En hobby är någonting man ägnar sig åt vid sidan av det dagliga arbetet. Någonting man kan fördjupa sig i och njuta av, när man är ledig ifrån ordinarie arbete. Det kan beskrivas som en form av belöningssystem om man så vill, då en hobby ofta är både upplyftande och välgörande.

Förr och nu

Det finns några hobbies som nästan har hängt med i alla tider; frimärks- och myntsamling, korsord, virkning, stickning, träsnideri mm. Infrastrukturen har förändrats (och förbättrats) genom årens lopp, och numer går det att hitta produkter och tjänster för sin hobby i princip överallt.

Det går till och med att använda, alternativt vända, en hobby till en inkomstbringande syssla. Möjligheten att ständigt nå ut till människor öppnar en helt nya vägar; att hitta nya hobbies eller att försörja sig på en redan befintlig hobby blir helt plötsligt verklighet för personer som tidigare suttit på kammaren med sina träskulpturer, keramiska verk och vackra målningar.

Tack vare internet går det att nå ut till miljontals potentiella kunder, och till människor med samma hobby. Sidor, portaler och podcasts som Deviant Art, YouTube, National Geographic – Photographer Profile, Flickr, Amazon.com och The Guardian Culture Podcast är bara några av de sajter som går att använda.

En författare kan publicera och producera eget material, en fotograf likaså, kodare kan skapa appar som miljontals användare kan ladda ner, en sömmerska kan sälja sina skapelser via en egen webbutik alternativt via någon av alla säljsajter som poppat upp och så vidare.

Tips för att lyckas med försäljning online

Det första man behöver göra är att hitta någonting man verkligen tycker om att göra. Det bästa är förstås om man redan har en hobby man sysslat med ett bra tag, någonting man är riktigt bra på och känner passion för. Ska man sälja sina produkter/tjänster måste man tycka om och tro på det det man gör!

Gör en mini-undersökning: läs tidningar, kolla tv-program, sök information på nätet, prata med vänner och familj. Finns det efterfrågan och hur ser konkurrensen ut? Fortsätt sedan med budgeten. Uppskatta kostnader för material, tillverkning, frakt, PR, utrustning, lokalhyra, försäkring, emballage etc.

Fundera över hur fotografering, packning, bokföring och marknadsföring ska gå till – bör någon av eller alla dessa tjänster lejas bort? Gå sedan igenom inköpspriser, momssatser etc. Hur mycket kostar materialet i inköp och hur mycket påslag är rimligt? Blir det tillräcklig vinstmarginal och hur mycket tar konkurrenterna för liknande varor/tjänster.

Att starta egen webshop kan vara nästintill gratis, det kan också vara väldigt dyrt. Det viktigaste är att välja försäljningskanal med omsorg.